Opakowania do produktów pełnią wiele istotnych funkcji. Chronią produkt, wzmacniają wizerunek marki, a przy okazji biorą udział w kampaniach marketingowych. Niejednokrotnie to od nich zależy poziom sprzedaży. Jakie rodzaje opakowań są najbardziej powszechne na rynku? Po które warto sięgnąć? Postaramy się odpowiedzieć na te pytania.
Rodzaje opakowań
Rozglądając się po ofertach producentów można natrafić na różne typy opakowań, które są przystosowane pod względem kształtu oraz materiału do ochrony konkretnego produktu. Patrząc na to w ten sposób, mamy do czynienia z wieloma propozycjami. Zawęźmy jednak naszą analizę i skupmy się na podstawowych, trzech rodzajach opakowań:
papierowe – są przede wszystkim lekkie i mają dobre właściwości mechaniczne. Taki rodzaj opakowań papierowych jest bezwonny, a przy okazji nie przewodzi ciepła, dzięki czemu często ma styczność z produktami spożywczymi.
kartonowe – są wszechstronne i funkcjonalne. Świetnie odnajdują się w transporcie i zabezpieczają całe pakiety produktów,
tekturowe – to rozwiązanie najbardziej powszechne i wykorzystywane przez wiele branż. Są ekologiczne, wykonane z materiału biodegradowalnego, wytrzymałe, a przy okazji tanie w eksploatacji.
Jakie opakowania stosowane są w przemyśle?
Powiedzieliśmy już, jakie są rodzaje opakowań. Wybór jest duży, dzięki czemu każda firma znajdzie dla siebie odpowiednie rozwiązanie. Opakowania dla przemysłu, ze względu na zabezpieczany produkt, mogą być fasonowe (idealnie dostosowane pod względem rozmiaru i kształtu do wyrobu) oraz klapowe (typu skrzynka. Często wykorzystywane do zapakowania kilku produktów jednocześnie).
Bez względu na rodzaj opakowań papierowych, kartonowych i tekturowych, każdy z wariantów musi chronić produkt (podczas składowania, transportu i ekspozycji na półce), a także przyciągać uwagę klientów. Naturalne materiały, z których wykonane są opakowania, pozwalają także zadbać o środowisko, co w dzisiejszych czasach także można potraktować jako świetną kampanię marketingową.
Opakowania dla cukierni
W zależności od branży możemy zaobserwować, że niektóre typy opakowań są chętniej i częściej wybierane. Idealnym na to przykładem jest branża cukiernicza. Opakowania dla cukierni, ze względu na ich funkcję dzielimy na:
transportowe, a w tym pudełka na torty PET, czy też kartony ze specjalną rączką do wygodne trzymania,
prezentacyjne – dzięki nim tort, czy też ciasto, pięknie prezentuje się na wystawie. W opakowaniach tego typu istotne jest przezroczyste okienko, przez które da się podejrzeć wyrób,
do przechowywania – jest to typ opakowań, który nie musi wyglądać estetycznie. Powinien być za to odporny na wilgoć,
ekologiczne – są to najczęściej pudełka wykonane z PET I RPET.
Produkowanie opakowań
Produkcja opakowań składa się z kilku etapów. Najczęściej są one wykonywane przy wykorzystaniu druku fleksograficznego, czy też druku offsetowego. W kolejnym etapie pracuje się nad fasonem różnych rodzajów pudełka. Później pozostaje jedynie jego sklejenie, czy też spięcie. W ten sposób przygotowane opakowania czekają na odbiorców indywidualnych, czy też na firmy przemysłowe.
Comments